15.12.2013

Paleokokeilu

Nyt varmaan oikeat Paleo -harrastajat nauravat katketakseen tai pudistelevat päätään. Mutta halusin silti kirjoittaa aiheesta aloittelijan näkökulmasta. Olen koonnut tähän vain omia mielipiteitäni, enkä väitä tietäväni mistään mitään.

Aloitin kolmisen viikkoa sitten paleo kokeilun, jota päätin jatkaa ainakin jouluun asti. Idea lähti siitä, kun poikaystäväni innostui paleosta ja hänen kanssa tuli kokkailtua ja syötyä yhdessä. Paleo -viikonlopun jälkeen päätin kokeilla loppuviikon. Ja viikko venyi.

Paleoruokavaliossa syödään metsästäjä-keräilijöiden tavoin (kivikausi) ja siinä vältellään vilja- ja maitotuotteita. Ideana on syödä sellaista ruokaa, jota ihmiset söivät silloin, kun niiden genetiikka kehittyi. Ruoansulatusjärjestelmämme on siis parhaiten mukautunut käyttämään sellaista ravintoa.

Jätin viljan kokonaan pois ja vähensin maitotuotteita, mutta en kuitenkaan jättänyt niitä kokonaan pois. Sen sijaan siirryin kevyttuotteista mahdollisimman luonnonläheisiin ja täysrasvaisiin tuotteisiin. En omalla kohdalla siis nähnyt tarpeelliseksi karsia kaikkia maitotuotteita pois. Syynä tähän on myös hiilijalanjälki, sillä esimerkiksi maito korvataan usein tölkitetyllä kookosmaidolla, jonka tuottamista ei voi edes verrata lähimaitoon. Eihän kookos kasva suomessa. Joten voisikohan ruokavaliotani kutsua täten semi-paleoksi?

Tietoa Paleosta voi lukea vaikka Paleo Helsinki -sivustolta, täältä.



Plussia


Olen yleensä aika skeptinen uusien ruokavalioiden kanssa ja inhoan kaikenlaisia dieettejä. Tästä kuitenkin pidän, koska tulee syötyä aikaisempaa monipuolisemmin ja terveellisemmin. Esimerksiksi aterian lisukeperunan korvaan uunijuureksilla.

Lisäksi olen huomannut, että jatkuva vatsan turvotus on poissa ja kilojakin tipahti kaksi ensimmäisen kahden viikon aikana. Nyt noin kuukaudessa on kadonnut kolme kiloa! Olen ollut pirteämpi, eikä tule niin helposti ähkyä, vaikka söisi vatsansa täyteen.

Kuulin, että tällä ruokavaliolla voisi olla positiivisia vaikutuksia iho-ongelmiin, kuten atopiaan. Se onkin yksi syy, miksi päädyin kokeilemaan ruokavaliota. Vielä en ole huomannut suuria muutoksia, mutta olen toiveikas!



Miinuksia

Olen huomannut paleossa myös juttuja, joista en ole niin innoissani ja miksi olen yhä hieman epäileväinen. Suosin suomalaista ja lähiruokaa, mutta Paleossa monet aineet korvataan mitä ihmeellisimmillä tököteillä. Eli juuri maito, viljat ja sokeri. Tai ainakin niiden reseptien kohdalla, joihin olen törmännyt. Pidän leipomisesta, mutta ruokavalio asettaa paljon esteitä sille.

Tunnen toisinaan voimattomuutta ja sen takia pitäisi muistaa syödä ravintolisiä (vitamiinit, omega). Tosin syön niitä kyllä muutenkin! Jos noudattaisin ruokavaliota orjallisemmin, niin näin ei varmaan kävisi, kun ne puuttuvat aineet pitäisi saada kasviksista. Joitakin ruokia tulee syötyä enemmän, kuin olisi tarpeen, kuten munia ja punaista lihaa. Aina ei vain keksi muutakaan. Lisäksi kasvikset ja liha maksavat paljon enemmän kuin peruna ja leipä. Köyhän opiskelijan budjetti joutuu koville! Toisinaan saa miettimällä miettiä, että mitä tällä kertaa söisi. Eli ruokien kanssa saa käyttää mielikuvitusta.

Koska en ota tätä henkeen ja vereen, niin olen lipsunut ruokavaliosta silloin tällöin. Etenkin suklaan kohdalla.


Oletteko kokeilleet jotakin erikoisruokavaliota ja mitä mieltä noista yleensä olette?

3 kommenttia:

  1. Karppausta olen kokeillut, laihduin monta kiloa ja turvotus hävisi. Tämmöset erityisruokavaliot on haastavia, eikä niissä pysyminen minulta iknä onnistu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noissa on kyllä vaikea pysyä. Mullakin lipsuu silloin tällöin, mutta ajattelin, että se on toistaiseksi pienempi paha, kuin lopettaa kokonaan. ;)

      Karppausta en ole kokeillut, mutta olen kuullut siitä paljon hyvää, etenkin keventämisen kohdalla. :)

      Poista
  2. Paleo! <3
    Pitää vaan sanoa, että on sulla viisas mies. :)

    Itse suosin VHH:ssa sitä hyväkarppausta, mutta sokerit ja vehnä ovat ehdottomasti nounou mun listalla. Nivelvaivaisena olen huomannut, että ne vaan eivät sovi mulle ja noilla on vain tapana pitää kehossa yllä tulehdustilaa, mikä taas lisää kipuja.

    Mutta meitä on moneen junaan ja kaikki syövät niinkuin parhaaksi kokevat. :) (ja on sitä suklaatakin prossasena.. ;) )

    VastaaPoista

Kommentit ovat tervetulleita! :)